• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Livrädd inför löneutmätning

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Vem ska ta kreditupplysning?

Arbetsgivaren?

Trygg-Hansa och Folksam tog exempelvis en upplysning genom "Bisnode" varenda år i februari (eller om det var i mars) för att säkerställa personalen inte har skulder.

Vanligare än vad man tror.

Bank och Finans har väldigt många anställda och där har dom en skyldighet att göra det. Finns säkert flera andra inom säkerhetsbranschen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Jobbar statligt inom säkerhetsklassad tjänst.

Det var frågor om skulder under säkerhetsprövingen och jag var ärlig men de frågade aldrig belopp utan mer bara om läget var ”ok”.

Är också väldigt rädd för vad som skulle hända om man missade något och det gick till KFM, om arbetsgivaren kollar något varje år eller dylikt man inte vet om, inte direkt så man vill fråga.

Tack och lov är jag inte där än men om räntorna fortsätter stiga samt att bankerna snörar åt ännu mer på samlingslån vet jag inte hur många år jag kan fortsätta som nu utan att gå in i väggen.
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Jobbar statligt inom säkerhetsklassad tjänst.

Det var frågor om skulder under säkerhetsprövingen och jag var ärlig men de frågade aldrig belopp utan mer bara om läget var ”ok”.

Är också väldigt rädd för vad som skulle hända om man missade något och det gick till KFM, om arbetsgivaren kollar något varje år eller dylikt man inte vet om, inte direkt så man vill fråga.


Tack och lov är jag inte där än men om räntorna fortsätter stiga samt att bankerna snörar åt ännu mer på samlingslån vet jag inte hur många år jag kan fortsätta som nu utan att gå in i väggen.
Nej, det händer inget speciellt och arbetsgivaren gör inga efter kontroller. Jag har skulder hos kfm och arbetat statligt inom säkerhetsklassad tjänst i många år.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Tjena kompis!

Förstår att du är uppe i varv och har en väldig stor klump i bröstet nu när du skriver detta..

Jag har själv varit där, där du är just i detta nu känslomässigt.
Jag valde att släppa allting och ångrar inte en sekund av det idag.

VILKEN BEFRIELSE, sån extremt skön känsla att varje morgon kunna vakna upp och inte känns någon stress över ekonomin över huvud taget. Man kan ju tro att KFM vill sno allt du har, men faktum är att dom är våra kompisar.

-Hur menar du nu?

Jo, det ska jag betätta.
Istället för att de ska ta allting du tjänar, alla din heminredning, dina bestick, redskapen du lagar maten med, dina kläder etc, så låter dem dig ha kvar allt det där + hyra, mat, telefonräkningen, medicinkostnader, klädpengar till barnen, hushållsartiklar m.m..

Det du betalar i löneutmätning är det någon duktig människa som jobbar med ekonomi om vad du kommer ha råd att betala, resten får du behålla så du ska klara dig.

Visst, det kanske tar lite längre tid, men om vi vänder på det, hur länge orkar du?
hur länge skulle du orka hålla på som du gör innan du blir fullständigt galen och tappar förstående är och går något dumt?

Försök att se detta som en möjlighet att kunna ”starta” om. När du väl har släppt allt så är det ”dags” att försöka spara ihop en liten buffert som du in ha när utmätningen kickar igång.

Oftast så har man 4-6 månader på sig innan man släppt tills det blir löneutmätning. Så passa på att ta ut överskottet och stoppa under kudden, inget du behöver egentligen men kan va skönt ibland att kunna unna sig någonting ..


Har du några frågor eller funderingar så tveka inte att hojta till


Må bäst, mvh Kalle
Hej Kalle!Jag har en fråga-att släppa allt betyder att inte betalar faktoror och tar bårt autogiro, men hur göra med autogiro från sin egen bank,det går inte att makuleras?
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Tjena kompis!

Förstår att du är uppe i varv och har en väldig stor klump i bröstet nu när du skriver detta..

Jag har själv varit där, där du är just i detta nu känslomässigt.
Jag valde att släppa allting och ångrar inte en sekund av det idag.

VILKEN BEFRIELSE, sån extremt skön känsla att varje morgon kunna vakna upp och inte känns någon stress över ekonomin över huvud taget. Man kan ju tro att KFM vill sno allt du har, men faktum är att dom är våra kompisar.

-Hur menar du nu?

Jo, det ska jag betätta.
Istället för att de ska ta allting du tjänar, alla din heminredning, dina bestick, redskapen du lagar maten med, dina kläder etc, så låter dem dig ha kvar allt det där + hyra, mat, telefonräkningen, medicinkostnader, klädpengar till barnen, hushållsartiklar m.m..

Det du betalar i löneutmätning är det någon duktig människa som jobbar med ekonomi om vad du kommer ha råd att betala, resten får du behålla så du ska klara dig.

Visst, det kanske tar lite längre tid, men om vi vänder på det, hur länge orkar du?
hur länge skulle du orka hålla på som du gör innan du blir fullständigt galen och tappar förstående är och går något dumt?

Försök att se detta som en möjlighet att kunna ”starta” om. När du väl har släppt allt så är det ”dags” att försöka spara ihop en liten buffert som du in ha när utmätningen kickar igång.

Oftast så har man 4-6 månader på sig innan man släppt tills det blir löneutmätning. Så passa på att ta ut överskottet och stoppa under kudden, inget du behöver egentligen men kan va skönt ibland att kunna unna sig någonting ..


Har du några frågor eller funderingar så tveka inte att hojta till


Må bäst, mvh Kalle
Det med"stoppa under kudden "förstår jag inte riktigt. Vad händer om de frågar om dessa pengar,de kan ju se uttag vad svarar man då?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp